"Icefields Parkway" (Canada) - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Dedmer, Christa & Niene Geerts-den Besten - WaarBenJij.nu "Icefields Parkway" (Canada) - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Dedmer, Christa & Niene Geerts-den Besten - WaarBenJij.nu

"Icefields Parkway" (Canada)

Door: Dedmer, Christa & Niene Geerts-den Besten

Blijf op de hoogte en volg Dedmer, Christa & Niene

18 September 2012 | Canada, Jasper Park Lodge

Vanmorgen was de zon nergens te zien, maar het is alsnog een redelijk warme dag geworden. Af en toe maakte de wind het fris.

We wilden Niene laten douchen in de camper, maar de douche deed het niet goed. Ze is in de wasbak gewassen en vond het zo leuk, dat zowat de hele camper nat was!

Dedmer heeft bericht gehad, dat Hunter de eerste nacht na de operatie goed heeft doorstaan. Hij krijgt nog pijnstilling, maar is erg vrolijk.

Na het gebruikelijke ochtendritueel zijn we richting Lake Louise gereden en hier waren we met een uur. Er is een bureau van de “Royal Canadian Mounted Police” gevestigd en hier wilden we proberen om een politie-embleem te ruilen. Een politieman twijfelde, omdat ze niet veel ruilmateriaal hebben. Aan een bord hing een politie-embleem van de “RCMP”. De politieman vroeg aan een andere politieman of hij deze aan ons mocht geven. Dit bleek de politieman te zijn die we een aantal dagen geleden ook hadden gesproken en deze zei, dat we dit politie-embleem mochten hebben … op voorwaarde van de andere politieman, dat we ons eerst moesten legitimeren. Zo gezegd, zo gedaan. Toen we bij de camper stonden kwam er een politieauto aanrijden en stopte bij ons. Het bleek de politieman te zijn die had toegezegd, dat we het politie-embleem mochten hebben. Hij gaf ons een aantal stickers van de “RCMP Police Dog Service”.

Vanaf Lake Louise zijn we over de “Icefields Parkway” gereden. Deze weg leidt naar Jasper en hierlangs zijn ontelbare gletsjers, (turquoise) meren, watervallen, beekjes, hikingroutes, picknicklocaties, campings, etc… Onderweg zijn we gestopt bij de volgende locaties:

“Crowfoot Glacier”
----------------------
Ooit werd dit “Three Toes” genoemd. Het is een gletsjer en lijkt op een kraaienpoot. De laagste en linker teen is gesmolten en de middelste teen is langzaam aan het smelten. De hoogste en rechter teen is intact.

“Bow Lake” & “Bow Glacier”
----------------------------------
“Bow Lake” is een turquoise meer en de oorsprong van de “Bow River”. Hier is ook de gletsjer “Bow” te zien.

“Bow Summit” & “Peyto Lake”
-------------------------------------
“Bow Summit” is een hoog stuk land tussen de “Bow River”, stromend zuidoost naar Banff en de “Mistaya River”, stromend noordwest. Een korte wandeling, maar flinke klim, bracht ons naar een fantastisch uitzicht over het door bergen omringde en turquoise “Peyto Lake”.

“Mistaya Lake”
------------------
Een turquoise meer direct aan de “Icefields Parkway”.

“Bridal Fall”
--------------
Een waterval uit het midden van een berg.

“Nigel Creek”
----------------
Een mooie waterval en beek langs de “Icefields Parkway”. We zijn gestopt bij een parkeerplaats, maar om “Nigel Creek” te kunnen fotograferen moest Christa een stuk teruglopen over de vluchtstrook … alles voor een foto.

“Columbia Icefield” & “Athabasca Glacier”
---------------------------------------------------
Op de berg “Columbia” ligt de gletsjer “Athabasca”. Met een speciale sneeuw/ijsbus; de “Ice Explorer”, kan men de berg/gletsjer op en naar boven om hier uit te stappen en rond te lopen. We hadden er veel over gehoord, maar het viel een beetje tegen, na het zien van Alaska. Ook deed het ons denken aan wintersport, dus we zijn niet op en naar boven de berg/gletsjer geweest. De hele dag heeft het gewaaid, maar het viel ons op, dat het hier enorm waaide.

“Tangle Creek”
------------------
Een mooie waterval vanaf een berg, die onder de weg de “Icefields Parkway” doorstroomt.

“Sunwapta Falls”
---------------------
Een mooie, grote en snelle waterval. Vanaf een parkeerplaats hoorden we het water stromen en toen we erbij stonden was het geluid immens.

“Athabasca Falls”
---------------------
Een mooiere, grotere en snellere waterval dan “Sunwapta Falls”. Ook het geluid was nog meer immens. Terwijl het water naar beneden stortte voelden we druppels op onze gezichten. Een schitterend natuurverschijnsel. Door het stromende water bewegen zand en stenen hierin en kan het voorkomen, dat een stroming dichtslibt. Hier is dit gebeurd, waarna een wandelroute is gemaakt tussen weggesleten rotsen.

Aan het “einde” van de “Icefields Parkway” is een camping en hier zijn we gestopt. Voor 27,40 Canadese dollar (= 21,92 Euro) hebben we een plaats tussen bomen met een picknicktafel en vuurkorf/barbecue. Toiletten en kranen met koud en warm water zijn vlakbij. Douches zijn een stuk lopen. Er is geen wateraansluiting, elektriciteit en sanidump. Er schijnen elanden in de omgeving te zijn en vanaf de camperplek hoorden we ze loeien. Het was een lange, maar mooie dag met veel stops en weer zijn we trots op Niene, dat ze het zo goed doet.

Morgen gaan we naar Jasper waar we tien minuten vandaan zijn.

Lxxfs
Dedmer, Christa & Niene!

===== ===== ===== ===== ===== ===== =====

• 20 September 2012 - 09:30

M / Evelien:

Hoi, zonde dat jullie de gletsjer niet op zijn geweest. Erop zijn is toch wat anders dan er tegenaan kijken, maar wat een gave route, hè, Icefield Parkway? Hopelijk ga je nog elanden zien. Wij hebben ze 's morgens vroeg gezien, echt heel vroeg toen we weer uit Jasper vertrokken, idd zo'n 10 min. ervandaan.
    Van de Rockies vond ik Icefield Parkway het mooiste stuk (van wat we hebben gezien dan natuurlijk).
    Liefs van ons. XXXM

Verslag uit: Canada, Jasper Park Lodge

Canada & Alaska (USA) 2012

# 4 september 2012
Thuis/Amsterdam (Nederland) - Vancouver, British Colombia (Canada)

# 5 t/m 12 september 2012
Alaska (USA) = Cruise "Glacier Discovery Inside Passage"
Holland America Line - "MS Volendam"
1. Vancouver, British Columbia (Canada) - 2. Inside Passage - 3. Tracy Arm, Alaska (USA) - 4. Juneau, Alaska (USA) - 5. Skagway, Alaska (USA) - 6. Glacier Bay - 7. Ketchikan, Alaska (USA) - 8. Inside Passage - 9. Vancouver, British Columbia (Canada)

# 12 september t/m 6 oktober 2012
Canada = Camperreis
1. Vancouver (British Columbia) - 2. Harrison Hot Springs (British Columbia) - 3. Hope (British Columbia) - 4. "Manning Park" (British Columbia) - 5. Osoyoos (British Columbia) - 6. Penticton (British Columbia) - 7. Kelowna (British Columbia) - 8. Revelstoke (British Columbia) - 9. "Glacier National Park", Canyon Hot Springs (British Columbia) - 10. Lake Louise (Alberta) - 11. Banff (Alberta) - 12. Canmore (Alberta) - 13. "Icefields Parkway" (Alberta) - 14. Jasper (Alberta) - 15. "Wells Gray Provincial Park", Clearwater (British Columbia) - 16. Cache Creek (British Columbia) - 17. Lillooet (British Columbia) - 18. Whistler (British Columbia) - 19. Nanaimo, Vancouver Island (British Columbia) - 20. Campbell River, Vancouver Island (British Columbia) - 21. Port Alberni, Vancouver Island (British Columbia) - 22. Ucluelet, Vancouver Island (British Columbia) - 23. Tofino, Vancouver Island (British Columbia) - 24. Parksville, Vancouver Island (British Columbia) - 25. Victoria, Vancouver Island (British Columbia) - 26. Vancouver (British Columbia)

# 6 t/m 10 oktober 2012
Vancouver, British Colombia (Canada) = Familiebezoek

# 10 oktober 2012 (aankomst 11 oktober 2012)
Vancouver, British Colombia (Canada) - Amsterdam/Thuis (Nederland)

11 Oktober 2012

Home!

09 Oktober 2012

White Rock - Surrey, Vancouver (Canada)

08 Oktober 2012

07 Oktober 2012

06 Oktober 2012

Dedmer, Christa & Niene

Canada & Alaska (USA) 2012 ------------------------------------ # 4 september 2012 Thuis/Amsterdam (Nederland) - Vancouver, British Colombia (Canada) # 5 t/m 12 september 2012 Alaska (USA) = Cruise "Glacier Discovery Inside Passage" Holland America Line - "MS Volendam" # 12 september t/m 6 oktober 2012 Canada = Camperreis # 6 t/m 10 oktober 2012 Vancouver, British Colombia (Canada) = Familiebezoek # 10 oktober 2012 (aankomst 11 oktober 2012) Vancouver, British Colombia (Canada) - Thuis/Amsterdam (Nederland) ===== ===== ===== ===== ===== ===== ===== Canada 2015 ---------------- # 5 september 2015 Thuis/Amsterdam (Nederland) - Vancouver, British Colombia (Canada) # 5 t/m 12 september 2015 Vancouver, British Colombia (Canada) = Familiebezoek # 12 september t/m 3 oktober 2015 Canada = Camperreis # 3 t/m 9 oktober 2015 Vancouver, British Colombia (Canada) = Familiebezoek # 9 oktober 2015 (aankomst 10 oktober 2015) Vancouver, British Colombia (Canada) - Thuis/Amsterdam (Nederland)

Actief sinds 27 Juli 2012